Waarom is voorlichting over OCD interessant voor onderwijsprofessionals?
OCD kan veel impact hebben op de schoolcarrière van leerlingen en studenten, maar dit is niet altijd goed zichtbaar. En zélfs wanneer dwangklachten wel zichtbaar zijn, worden ze niet altijd herkend.
Jongeren kunnen door hun dwang bijvoorbeeld moeite hebben om (op tijd) te komen, maar vinden het vaak moeilijk om de reden te delen. Anderen vallen juist niet op, doordat ze zichzelf uit angst om ‘niet goed genoeg’ te zijn obsessief overvragen – vaak met hoge cijfers tot gevolg. Alles lijkt dan in orde, maar ook dit compensatiegedrag brengt een verhoogd risico op uitval met zich mee.
Enige kennis van OCD is erg waardevol, omdat je als onderwijsteam een belangrijke signalerende rol hebt. Hoe herken je dwangproblematiek als het zich zo divers kan uiten en lang niet altijd zichtbaar is?
Het behandelen van OCD is natuurlijk de taak van GGZ-professionals, maar de signalering begint ook op school. Voorlichting geeft handvatten om OCD te herkennen, de diversiteit te begrijpen en om met deze kennis door te kunnen pakken naar de juiste ondersteuning.